Wymiana Szkół- Kowalewo Pomorskie - Zespół Szkół w Somoninie GP
12-14.06.2013r.
12 czerwca 2013
W dniach od 12-14 czerwca 2013r. Zespół Szkół w Somoninie gościł 31 uczniów wraz z dyrekcją i opiekunami Gimnazjum Publicznego im. Jana Pawła II w Kowalewie Pomorskim z województwa kujawsko-pomorskiego. Wizyta miała charakter integracyjny i dotyczyła wymiany szkół, których patronem jest Jan Paweł II. Młodzież z Kowalewa Pomorskiego odwiedziła ciekawe miejsca na Kaszubach. W pierwszym dniu wizyty odbyło się spotkanie zacieśniające więzi przyjaźni pomiędzy uczniami obu szkół. Pierwszym akcentem wizyty było widowisko pt. "Wesele Kaszubskie" przygotowane w języku kaszubskim. Uczniowie zapoznali się z tradycyjnym słownictwem kaszubskim i prezentacją naszego regionu. Następnie udali się do Gminnego Ośrodku Kultury, gdzie obejrzeli występy zespołów folklorystycznych "Mali Hopowianie" i "Modre Oczka". Goście byli pod wrażeniem pięknych strojów i aranżacji wykonania układów tanecznych. Pełni zachwytu powędrowali do leśniczówki Sarni Dwór, gdzie wspólnie z uczniami naszej szkoły oraz harcerzami degustowali pieczone kiełbaski przy ognisku. Podczas spotkania towarzyszył wszystkim dobry humor, wspólny śpiew i biesiada. Dopisywała piękna pogoda. W godzinach wieczornych po wspólnej regionalnej wieczerzy młodzież uczestniczyła w rozgrywkach sportowych na boisku "Orlik". Następnie obejrzała film prezentujący miasto i szkołę w Kowalewie Pomorskim.
13 czerwca 2013r
Drugi dzień wizyty uczniów z Kowalewa Pomorskiego rozpoczął się od obecności na jednej wybranej przez nich lekcji. Goście bardzo chętnie udali się wraz z młodzieżą z Somonina do klas. Po lekcji wszyscy uczestnicy wymiany udali się autokarami do Żukowa. Tam Pani przewodnik oprowadziła wszystkich po kościele po norbertańskim oraz muzeum haftu kaszubskiego. Następnie młodzież udała się na pobliski cmentarz, gdzie uczniowie z Kowalewa Pomorskiego wraz z Dyrekcją i nauczycielami złożyli kwiaty na grobie Honorowego Mieszkańca ich miasta Ks. Franciszka Okroya. Z Żukowa wszyscy udali się do elektrowni wodnej w Rutkach. Tam mogli podziwiać wspaniałe widoki zalewu rzeki Raduni oraz trzydziestometrowego mostu kolejowego zawieszonego nad rzeką. Następnie uczniowie zapoznali się z pracą elektrowni i zwiedzili ją od środka z panem przewodnikiem, który wprowadził młodzież w tajniki pracy elektrowni z 1910roku.
Następnym etapem wyjazdu były Kartuzy, gdzie uczniowie zwiedzili Muzeum Kaszubskie oraz Kościół Wniebowzięcia Matki Bożej (Kolegiata). Około godziny 15.00 wszyscy wrócili do szkoły w Somoninie. Po obiedzie uczestnicy wymiany z Kowalewa Pomorskiego udali się na dalsze zwiedzanie Kaszub. Pierwszym etapem była góra Wieżyca, która wszyscy ,zdobyli’’. Zadowoleni z takiego osiągnięcia oraz z pięknych widoków roztaczających się z wieży uczestnicy wyprawy ruszyli w kierunku Ostrzyc. Tam wszyscy uczestniczyli w rejsie po jeziorze ostrzyckim specjalnym statkiem wraz z przewodnikiem, który wprowadzał gości w nowe zagadnienia dotyczące Kaszub. Wyprawie po jeziorze towarzyszyły śpiewy i radosna atmosfera. Następnie autokarem przemieścili się na Złotą Górę w Brodnicy Górnej. Niezwykłe widoki roztaczające się z góry wprawiły zwiedzających w zachwyt i podziw dla kaszubskiego krajobrazu. Mocno zmęczeni po całym dniu zwiedzania udali się do gimnazjum Somoninie, gdzie po kolacji uczestniczyli w rozgrywkach sportowych przygotowanych przez nauczycieli wychowania fizycznego na boisku Orlik.
14 czerwca 2013r
Trzeci dzień wizyty uczniów i nauczycieli z Kowalewa Pomorskiego rozpoczął się od obejrzenia programu słowno- muzycznego o Janie Pawle II- wspólnym patronie obu szkół.
Poezję przeplataną piosenkami i słowami Ojca Świętego przygotowali uczniowie z Somonina, uczestnicy wymiany.
Po tej części miał miejsce występ zespołu tanecznego z Somonina ,,Duet’’.
Kolejnym akcentem pobytu gości w naszej szkole była wizyta w Urzędzie Gminy w Somoninie oraz spotkanie z Wice Wójtem Panem Jerzym Kowalewskim. Uczniowie i nauczyciele z Kowalewa Pomorskiego byli ciepło przyjęci przez władze naszej gminy. Następnie udali się do budynki gimnazjum , gdzie obejrzeli inscenizację Pt ,,Parafraza’’ przygotowaną przez uczniów uczestniczących w warsztatach teatralnych. Potem nastąpiło smutne pożegnanie uczniów uczestniczących w wymianie, które nie obyło się bez łez uczestników tego spotkania.
Już drugi rok szkolny Zespół Szkół w Goręczynie uczestniczy w projekcie edukacyjnym Kompetencje kluczowe drogą edukacyjnej przygody! Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic w Gminie Somonino, współfinansowanym przez Europejski Fundusz Społeczny.
Zasłużona dla pożarnictwa
W czwartek 27 czerwca 2013 r. w Zespole Szkół w Goręczynie miała miejsce bardzo miła i niespodziewana uroczystość. Do szkoły zawitało dwóch doświadczonych strażaków ubranych w reprezentacyjne, galowe mundury. Wiceprezes Zarządu Oddziału Gminnego Związku OSP RP w Somoninie pan Ryszard Richert oraz komendant gminny pan Roman Stenka niespodziewanie przybyli do szkoły, aby uroczyście wręczyć brązowy medal za zasługi dla pożarnictwa przyznany przez Prezydium Zarządu Oddziału Wojewódzkiego pani Elżbiecie Korzeniewskiej, dyrektor Zespołu Szkół w Goręczynie. Podczas spotkania z uczniami, na którym wręczono medal, strażacy podkreślali długoletnie zasługi pani dyrektor – wkład w organizację i przygotowanie uczniów do konkursów wiedzy pożarniczej, w których uczniowie z Goręczyna regularnie zdobywają najwyższe laury, przekazywanie uczniom wiedzy pożarniczej i z zakresu pierwszej pomocy oraz dawna przynależność do zastępów OSP. Strażacy podkreślali szczególne zaangażowanie i to, że sprawy pożarnicze zawsze są dla uhonorowanej istotne i bliskie.
Turniej piłki nożnej dla szkół podstawowych o Puchar Wójta Gminy Somonino
W dniu 13.06.2013r. na boisku Orlik 2012 przy naszym gimnazjum odbył się turniej piłki nożnej o Puchar Wójta Gminy Somonino, w którym udział wzięło osiem drużyn ze szkół podstawowych naszej gminy oraz pobliskiego Kiełpina. Drużyny w wyniku losowania podzielono na dwie grupy, w których rywalizowano każdy z każdym.
W dniu 26 czerwca w Urzędzie Gminy Somonino odbyło się coroczne spotkanie podsumowujące wydarzenia sportowe wynikające z kalendarza imprez na dany rok szkolny.
Na spotkaniu, które inicjowane było i prowadzone przez Wójta Gminy Somonino Pana Mariana Kryszewskiego przy współpracy z Sekretarzem Szkolnego Związku Sportowego Beatą Chyła – Kobus, stawili się wszyscy Dyrektorzy Szkół Podstawowych i Gimnazjalnych, nauczyciele wychowania fizycznego oraz najlepsi sportowcy z poszczególnych szkół.
Pomorskie - dobry kurs na edukację. Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską.
Na zajęcia te uczęszczają uczniowie klas piątych, podzielenie na trzy grupy. Celem projektu jest poszerzenie wiadomości związanych z przynależnością do rejonu w którym żyjemy. Zdobycie informacji o tematyce morskiej.
W ramach realizacji projektu uczniowie szczególności
kształtują takie umiejętności, jak:
• czytanie ze zrozumieniem,
kreatywność,
planowanie,
organizowanie,
• analizowanie,
• współpraca w zespole,
• rozwiązywanie problemów,
• wyszukiwanie informacji,
• prezentacja informacji.
Uczniowie w grupach pracują metodą projektu. Każda grupa wybrała temat który ich zainteresował. Opiekunem grup jest Marek Zieliński.
Grupa I
Temat: Charakterystyka latarni morskich na polskim wybrzeżu bałtyckim.
Uczniowie przygotowują prezentację multimedialną.
Harmonogram spotkań: 13.12.2012; 15.01.2013;
25.01.2013; 01.02.2013; 08.02.2013; 01.03.2013; 08.03.2013; 15.03.2013.
Grupa II
Temat: Prezentacja dawnych statków morskich.
Poza zdobywaniem wiedzy uczniowie przygotowują plakaty i gazetkę szkolną.
Harmonogram zajęć: 13.12.2012; 18.01.2013; 01.02.2013; 08.02.2013; 01.03.2013; 08.03.2013; 15.03.2013; 22.03.2013.
Grupa III
Temat: Skarby Bałtyku – przedstawienie przepisów na potrawy z ryb i wykonanie wybranych potraw.
Uczniowie podczas zajęć zbierają przepisy kulinarne i przygotowują mini książkę kucharską na potrawy z ryb.
Harmonogram zajęć: 13.12.2012; 16.01.2013; 23.01.2013; 30.01.2013; 07.02.2013; 28.02.2013; 07.03.2013; 14.03.2013.
W okresie wiosennym uczniowie wezmą udział w zajęciach praktycznych z edukacji morskiej, poznają podstawy udzielania pierwszej pomocy na morzu, budowę żaglówki, będą mieli zajęcia związane z sterowaniem żaglówką.
Szkoła Podstawowa w Połęczynie – projekt „Pomorskie – dobry kurs na edukację. Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską”
W roku szkolnym 2012/2013 Szkoła Podstawowa w Połęczynie zakwalifikowała się do projektu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego „Pomorskie – dobry kurs na edukację. Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską”. Przedsięwzięcie będzie realizowane w partnerstwie z Fundacją Navigare Mateusza Kusznierewicza oraz Ligą Morską i Rzeczną.
Celem projektu jest rozwój kompetencji kluczowych uczniów. Działania przewidziane w ramach projektu, prowadzonego pod hasłem „Złap wiatr w pomorskie żagle wiedzy”, dotyczyć będą szeroko pojętej tematyki morskiej i żeglarstwa, nawiązując tym samym do bogatej tradycji edukacji morskiej w naszym regionie. Wybór tematyki morskiej umożliwia skuteczne i atrakcyjne dla uczniów rozwijanie kompetencji. Dziewczęta i chłopcy podczas pasjonujących zajęć będą nabywać nową wiedzę i umiejętności.
Przedsięwzięcie dotyczy uczniów klas V. W naszej szkole utworzono jedną grupę projektową, której opiekunem jest pani Aleksandra Nickel.
Działania przewidziane do realizacji w ramach projektu:
dodatkowe zajęcia pozalekcyjne prowadzone metodą projektu w obszarze edukacji morskiej w wymiarze 8 spotkań po 2 godz. lekcyjne,
praktyczne zajęcia żeglarskie – jednodniowe praktyczne zajęcia żeglarskie,
warsztaty edukacyjne – 3 godzinne wyjazdowe warsztaty o tematyce morskiej realizowane w instytucjach edukacyjnych związanych z edukacją morską,
dodatkowe zajęcia edukacyjnozawodowe i psychologicznopedagogiczne w wymiarze po 2 godz.
Zakres tematyki poruszanej na zajęciach oraz wykorzystanie teorii w praktyce stanowić będą nową, kompleksową propozycję w ofercie edukacyjnej naszej szkoły. Umożliwi ona skuteczne, efektywne i atrakcyjne dla uczniów rozwijanie kompetencji kluczowych, szczególnie takich jak: kompetencje matematyczne, naukowo-techniczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna, kompetencje społeczne i obywatelskie. Ważnym celem zakładanym w projekcie jest również wzmocnienie wśród uczniów poczucia tożsamości regionalnej.
A. Nickel
EFEKTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ ZAJĘĆ DODATKOWYCH
Z PROJEKTÓW UNUJNYCH
MŁODY MATEMATYK I SPRYTNY INZYNIER – PRAKTYCZNE ROZWIJANIE KOMPETENCJI MATEMATYCZNO - TECHNICZNYCH
W czasie tych zajęć uczniowie pracują metodą projektu. Uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego, logicznego i twórczego myślenia. Potrafią coraz lepiej posługiwać się precyzyjnie pojęciami matematyczno – technicznym. Dokładniej wyrażają swoje myśli, wyciągają wnioski, stawiają problemy, poszukują rozwiązań. Zajęcia te uczą dobrej organizacji pracy, wyrabiają systematyczność i wytrwałość w pracy. Uczniowie dbają o miłą atmosferę, są dla siebie życzliwi i pomagają sobie nawzajem.
„ITC, A MOŻE TIK? TECHNOLOGIE INFORMACYJNO – KOMPUTEROWE”
Na zajęcia uczęszczają zarówno uczniowie o szczególnych zainteresowaniach informatycznych, jak i tacy, którzy nie mieli wcześniej okazji rozwijać swych zainteresowań w tym kierunku. Pomimo postępu techniki nie wszyscy uczniowie posiadają w domach sprzęt komputerowy. Pozalekcyjne zajęcia informatyczne to dla nich szansa na dodatkowa edukację w zakresie techniki komputerowej i technologii informacyjnej. Dominującą metodą pracy podczas zajęć są ćwiczenia praktyczne przy komputerze, poprzedzone pogadanka wprowadzającą, pokazem, instruktażem lub prezentacja z wykorzystaniem sprzętu komputerowego.
PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE JĘZYKA OBCEGO
Uczniowie pogłębiają znajomość języka angielskiego i umiejętności jego praktycznego wykorzystania w oparciu o materiały strony internetowej (www.funenglish.pl). Ta interaktywna platforma stanowi rewelacyjna innowację i umożliwia dostęp do najwyższej jakości angielskojęzycznych multimediów edukacyjnych (filmy, fotolekcje, gry językowe i piosenki., w pełni zgodnych z wymogami MEN. FunEnglish ułatwia naukę i praktyczne jej wykorzystanie przez zabawę, co zwiększa zaangażowanie uczniów. Zajęcia są prowadzone on- line. Dzieci doskonalą umiejętność praktycznego wykorzystania języka angielskiego w sytuacjach codziennych i najbliższego otoczenia, np. zakupy w sklepie, wizyta w zoo, gospodarstwo rolne, jedzenie picie, ubrania, własny pokój, dzień w szkole. Przy okazji uczą się korzystać z internetowych słowników oraz tłumacza interaktywnego. Dodatkowym plusem jest możliwość korzystania z lekcji internetowych w domu, ponieważ każdy uczeń posiada indywidualne konto; nauczyciel może na bieżąco śledzić postępy ucznia w nauce. Widocznym efektem zaangażowania uczniów jest uzyskanie 3 miejsca w regionie i 52 miejsca w ogólnopolskim rankingu szkół, na 306 placówek w Polsce.
ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE Z MATEMATYKI
Dzięki uczęszczaniu na zajęcia wyrównawcze z matematyki uczniowie, pracując w małych grupach, maja możliwość utrwalenia zagadnień omawianych z całą klasą. Wykonują więcej przykładów, czują się pewniej pracując w grupie na tym samym poziomie umiejętności. Zadają więcej pytań, jeżeli nie potrafią wykonać zadania.
ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE Z PRZYRODY
- ciekawa forma pracy dla uczniów, dzieci rozwijają swoje zainteresowania, a także uzupełniają braki tematyczne;
-wspólna praca całej grupy, pomoc koleżeńska, duża aktywność na zajęciach, możliwość korzystania z pomocy dydaktycznych, co przy dużej grupie nie jest możliwe;
- kształtowanie postaw proekologicznych, ćwiczenia przygotowujące do sprawdzianu kompetencji, pomoc uczniom w przyswajaniu trudniejszych zagadnień programowych, utrwalenie i usystematyzowani zdobytych wiadomości przyrodniczych, indywidualne i grupowe opracowywanie nowych zagadnień, przygotowywanie i prezentacja referatów, schematów, praca z mapą i atlasem, wykorzystanie programów multimedialnych i zasobów Internetu (wykorzystanie pomocy naukowych zakupionych w ramach projektu m.in. mikroskop, deszczomierz, kompasy, puzzle, gry dydaktyczne, tablica multimedialna);
- zwiększeniem motywacji do nauki;
- poprawa asertywności;
- poprawa relacji interpersonalnych uczniów;
- zmniejszenie poczucia bezradności,
- większe zaufanie we własne możliwości.
ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W
uzyskiwanie lepszych ocen z języka angielskiego przez uczniów mających trudności w nauce tego przedmiotu,
wyrównanie braków w wiadomościach z języka angielskiego,
sprawniejsza komunikacja w języku angielskim,
zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego poprzez osiąganie sukcesów na zajęciach wyrównawczych,
eliminowanie niepowodzeń z języka angielskiego i ich emocjonalnych konsekwencji
oswojenie się z różnymi formami pracy: w grupach, parach, indywidualnie
największą radość sprawia im metoda pracy poprzez reagowanie całym ciałem oraz bezpośrednia metoda komunikacyjna
ZAJĘCIA REWALIDACYJNE DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
- mają charakter zajęć dydaktyczno – wyrównawczych,
- przyzwyczajają ucznia do pokonywania trudności,
- wyrabiają jego gotowość do nauki,
- usprawniają manualnie,
- wzbogacają słownictwo i wiedzę o świecie,
- doskonalą technikę czytania i pisania oraz ogólną sprawność rachunkową,
- kształtują umiejętność samodzielnego tworzenia komunikatów językowych,
- niezbędnych w dalszej edukacji i w życiu.
ZAJĘCIA Z TERAPII PEDAGOGICZNEJ DLA DZIECI Z DYSGRAFIĄ, DYSLEKCJĄ, TRUDNOŚCI Z CZYTANIEM
W procesie terapii duże znaczenie miało zakupienie dla każdego dziecka serii zeszytów „ORTOGRAFFITI”, wydawnictwa OPERON, w których zadania zostały tak pomyślane, aby wzbogaciły wiedze i słownictwo uczniów, a treść została skorelowana z podstawa programową z zakresu języka polskiego oraz innych przedmiotów (matematyki, przyrody, historii, sztuki). Bazą i odniesieniem większości ćwiczeń jest TEKST. Czytanie ze zrozumieniem jest podstawowym warunkiem efektywnego uczenia się wszystkich przedmiotów, dlatego doskonalenie tej umiejętności zapobiegnie powstawaniu niepowodzeń szkolnych. Rezultatem systematycznej pracy będzie lepsze funkcjonowanie ucznia w szkole.
ZAJĘCIA DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W MATEMATYCE (KLASY I-III)
Głównym celem zajęć było wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów będących przyczyną ich trudności szkolnych, zachece3nie ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyk, zniwelowanie przykrych doświadczeń związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki. Na zajęciach korzystano z pomocy dydaktycznych, które zakupiono w ramach projektu. Wszystkie pomoce miały na celu urozmaicenie zajęć m.in. pussy matematyczne, zegary, wagi, liczydła, patyczki, twister matematyczny.
ZAJĘCIA DLA DZIECI UZDOLNIONYCH W ZAKRESIE NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH (KLASY I-III)
Zajęcia miały na celu uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, umocnienie jego wiary we własne siły i umożliwienie mu osiągania sukcesu. Zajęcia wyrabiały w dzieciach pewna ciekawość, zwrócenia uwagi na coś, czego jeszcze same na tym poziomie nie dostrzegają, prowokowanie i zachęcanie do dalszego badania. Wdrożenie dzieci Dio czynnego uczestnictwa w pracy zespołu. Zajęcia uatrakcyjniały liczne pomoce dydaktyczne, które zakupiono w ramach projektu m.in. krzyżówki matematyczne, przyrządy meteorologiczne, lupy, mikroskopy, kolekcja skał i minerałów, globusy.
ZAJĘCIA Z TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Na zajęciach wykorzystano wiele pomocy logopedycznych(bańki mydlane, domino logopedyczne, piramida logopedyczna, gry logopedyczne: Dwie wieże, Kto prędzej?; głoski do zabawy, sylaby do zabawy, gry komputerowe, logo obrazki, Loguś, logopedyczne zabawy. Owe pomoce uatrakcyjniły zajęcia. Poprzez gry i zabawy uczniowie pobudzali procesy myślowe, koncentracje uwagi i zapamiętywania. Uczniowie na bieżąco korygowali wady wymowy i utrwalali prawidłowa wymowę. Usprawnili układ oddechowy i artykulacyjny oraz narządy mowy.
ZAJĘCIA DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W CZYTANIU I PISANIU
Uczniowie na zajęciach doskonalili sprawność manualną, orientację przestrzenną oraz koordynację wzrokowo – ruchową. Usprawniły analizator wzrokowy i słuchowy w zakresie analizy i syntezy, składania i wyodrębniania. Dzieci utrwaliły znajomość liter, doskonaliły umiejętność czytania i pisania wyrazów wielosylabowych. Powtórzyły zasady ortograficzne oraz rozpoznawanie i określanie części mowy. Aby osiągnąć powyższą umiejętność wykorzystano wiele pomocy dydaktycznych tj. pussy, Domino sylabowe, Głoski do zabawy, Sylaby do zabawy, Puzzle, gry dydaktyczne.
Opracowała: Iliada Kwaszyńska
Dzięki staraniom Gminy Somonino Szkoła Podstawowa w Połęczynie uczestniczy w następujących projektach współfinansowanych przez Unię Europejską:
1. „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w gminie Somonino”
2. „Kompetencje kluczowe drogą edukacyjnej przygody! Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic w Gminie Somonino”
3. Rządowy program „Cyfrowa szkoła”
4. Projekt Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego pod hasłem "Pomorskie - dobry kurs na edukację"
Od lutego do grudnia 2012r. szkoła uczestniczyła w Projekcie Unijnym - „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w gminie Somonino”. W ramach tego projektu uczniowie klas I - III brali udział w następujących zajęciach:
- „Zajęcia dla dzieci z trudnościami w matematyce”
- „Gimnastyka korekcyjna”
- „Dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu”
Dzięki uczestnictwu w tym projekcie szkoła wzbogaciła się o zestaw pomocy dydaktycznych do nauczania matematyki w klasach I – III, materiały do pracy z dzieckiem dyslektycznym oraz zestawy do nauczania czytania i pisania w edukacji wczesnoszkolnej. Również otrzymaliśmy sprzęt sportowy służący do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej i wychowania fizycznego. Nauczyciele pierwszego etapu nauczania otrzymali laptop ułatwiający pracę.
W ramach projektu „Kompetencje kluczowe drogą edukacyjnej przygody! Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic w Gminie Somonino” w szkole odbywają się następujące zajęcia dla wszystkich uczniów klas IV-VI:
- zajęcia wyrównawcze z matematyki, przyrody i języka angielskiego;
- zajęcia terapii pedagogicznej dla dzieci z dysleksją, dysgrafią, trudnościami
w czytaniu;
- zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci ze środowisk zagrożonych,
z nadpobudliwością psychoruchową itp.;
- ITC a może TIK? Technologie informacyjno-komputerowe;
- praktyczne wykorzystanie języka obcego – język angielski;
- warsztaty teatralne.
W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła zakwalifikowała się do rządowego programu „Cyfrowa szkoła”, który ma na celu rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym.
Uczestnicząc w tym programie zyskaliśmy pomoce dydaktyczne niezbędne w realizacji zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjno –komputerowej:
- tablica interaktywna,
- wizualizer,
- głośniki,
- przenośne komputery dla uczniów wraz z oprogramowaniem,
- przenośne komputery dla nauczycieli wraz z oprogramowaniem,
- sieciowe urządzenie wielofunkcyjne,
- system do zbierania i analizowania odpowiedzi,
- urządzenia zapewniające szybszy dostęp do Internetu.
W roku szkolnym 2012/2013 zostaliśmy zakwalifikowani do projektu "Pomorskie - dobry kurs na edukację", który realizuje systemowe regionalne projekty edukacyjne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt skierowany jest do uczniów klasy V.
Celem podejmowanych przedsięwzięć jest stwarzanie najlepszych warunków dla rozwoju uczniom uzdolnionym zwłaszcza w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz wyrównywanie szans edukacyjnych naszym uczniom napotykającym na różnego typu bariery.
W ramach projektu został opracowany program edukacji morskiej, który zawiera koncepcję pracy z dziećmi. Celem jest rozbudzanie wśród uczniów pasji do żeglarstwa, zainteresowanie morzem i jednocześnie rozwój kompetencji kluczowych, zwłaszcza takich jak:
- matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
- społeczne i obywatelskie,
- inicjatywność i przedsiębiorczość,
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Nasi nauczyciele posiadając dodatkowe kwalifikacje uprawniające do realizacji tych zajęć, które odbywają się warsztatowo, laboratoryjnie, grupowo, indywidualnie oraz wyjazdowo.
Zajęcia realizowane są według opracowanego harmonogramu. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności oraz uczą się poszukiwania informacji na temat ich zainteresowań. Dzięki tym zajęciom mogą też w bardzo skuteczny sposób uzupełnić swoje ewentualne braki. Tego typu zajęcia motywują uczniów do poszukiwania nowych pomysłów i dzielenia się zdobytą wiedzą z rówieśnikami i nauczycielami. Taki sposób pracy pozwala uwierzyć uczestnikom projektu w swoje możliwości i zwiększa poczucie własnej wartości. Wielką satysfakcję daje nam aktywne i twórcze uczestnictwo dzieci w zajęciach.
Dzięki realizowanym projektom nasza szkoła wzbogaciła się w liczne pomoce dydaktyczne: tablicę interaktywną, programy komputerowe, szereg przeróżnych pomocy do zajęć specjalistycznych i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wiele innych.
Gmina Somonino zakupiła opaski odblaskowe z przeznaczeniem dla dzieci i młodzieży szkolnej. Są one bardzo wygodne w użyciu i mają się przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa naszych uczniów.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.