Dzięki staraniom Gminy Somonino Szkoła Podstawowa w Połęczynie uczestniczy w następujących projektach współfinansowanych przez Unię Europejską:
1. „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w gminie Somonino”
2. „Kompetencje kluczowe drogą edukacyjnej przygody! Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic w Gminie Somonino”
3. Rządowy program „Cyfrowa szkoła”
4. Projekt Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego pod hasłem "Pomorskie - dobry kurs na edukację"
Od lutego do grudnia 2012r. szkoła uczestniczyła w Projekcie Unijnym - „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w gminie Somonino”. W ramach tego projektu uczniowie klas I - III brali udział w następujących zajęciach:
- „Zajęcia dla dzieci z trudnościami w matematyce”
- „Gimnastyka korekcyjna”
- „Dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu”
Dzięki uczestnictwu w tym projekcie szkoła wzbogaciła się o zestaw pomocy dydaktycznych do nauczania matematyki w klasach I – III, materiały do pracy z dzieckiem dyslektycznym oraz zestawy do nauczania czytania i pisania w edukacji wczesnoszkolnej. Również otrzymaliśmy sprzęt sportowy służący do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej i wychowania fizycznego. Nauczyciele pierwszego etapu nauczania otrzymali laptop ułatwiający pracę.
W ramach projektu „Kompetencje kluczowe drogą edukacyjnej przygody! Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic w Gminie Somonino” w szkole odbywają się następujące zajęcia dla wszystkich uczniów klas IV-VI:
- zajęcia wyrównawcze z matematyki, przyrody i języka angielskiego;
- zajęcia terapii pedagogicznej dla dzieci z dysleksją, dysgrafią, trudnościami
w czytaniu;
- zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci ze środowisk zagrożonych,
z nadpobudliwością psychoruchową itp.;
- ITC a może TIK? Technologie informacyjno-komputerowe;
- praktyczne wykorzystanie języka obcego – język angielski;
- warsztaty teatralne.
W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła zakwalifikowała się do rządowego programu „Cyfrowa szkoła”, który ma na celu rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym.
Uczestnicząc w tym programie zyskaliśmy pomoce dydaktyczne niezbędne w realizacji zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjno –komputerowej:
- tablica interaktywna,
- wizualizer,
- głośniki,
- przenośne komputery dla uczniów wraz z oprogramowaniem,
- przenośne komputery dla nauczycieli wraz z oprogramowaniem,
- sieciowe urządzenie wielofunkcyjne,
- system do zbierania i analizowania odpowiedzi,
- urządzenia zapewniające szybszy dostęp do Internetu.
W roku szkolnym 2012/2013 zostaliśmy zakwalifikowani do projektu "Pomorskie - dobry kurs na edukację", który realizuje systemowe regionalne projekty edukacyjne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt skierowany jest do uczniów klasy V.
Celem podejmowanych przedsięwzięć jest stwarzanie najlepszych warunków dla rozwoju uczniom uzdolnionym zwłaszcza w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz wyrównywanie szans edukacyjnych naszym uczniom napotykającym na różnego typu bariery.
W ramach projektu został opracowany program edukacji morskiej, który zawiera koncepcję pracy z dziećmi. Celem jest rozbudzanie wśród uczniów pasji do żeglarstwa, zainteresowanie morzem i jednocześnie rozwój kompetencji kluczowych, zwłaszcza takich jak:
- matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
- społeczne i obywatelskie,
- inicjatywność i przedsiębiorczość,
- świadomość i ekspresja kulturalna.
Nasi nauczyciele posiadając dodatkowe kwalifikacje uprawniające do realizacji tych zajęć, które odbywają się warsztatowo, laboratoryjnie, grupowo, indywidualnie oraz wyjazdowo.
Zajęcia realizowane są według opracowanego harmonogramu. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności oraz uczą się poszukiwania informacji na temat ich zainteresowań. Dzięki tym zajęciom mogą też w bardzo skuteczny sposób uzupełnić swoje ewentualne braki. Tego typu zajęcia motywują uczniów do poszukiwania nowych pomysłów i dzielenia się zdobytą wiedzą z rówieśnikami i nauczycielami. Taki sposób pracy pozwala uwierzyć uczestnikom projektu w swoje możliwości i zwiększa poczucie własnej wartości. Wielką satysfakcję daje nam aktywne i twórcze uczestnictwo dzieci w zajęciach.
Dzięki realizowanym projektom nasza szkoła wzbogaciła się w liczne pomoce dydaktyczne: tablicę interaktywną, programy komputerowe, szereg przeróżnych pomocy do zajęć specjalistycznych i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wiele innych.