archiwum strony somonino.pl

Szkolne aktualności

Edukacja morska w Szkole Podstawowej w Egiertowie

Pomorskie -  dobry kurs na edukację. Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską.   Na zajęcia te uczęszczają uczniowie klas piątych, podzielenie na trzy grupy. Celem projektu jest poszerzenie wiadomości związanych z przynależnością do rejonu w którym żyjemy. Zdobycie informacji o tematyce morskiej. W ramach realizacji projektu uczniowie szczególności kształtują takie umiejętności, jak:       • czytanie ze zrozumieniem, kreatywność, planowanie, organizowanie,       • analizowanie,       • współpraca w zespole,       • rozwiązywanie problemów,       • wyszukiwanie informacji,       • prezentacja informacji. Uczniowie w grupach pracują metodą projektu. Każda grupa wybrała temat który ich zainteresował. Opiekunem grup jest Marek Zieliński. Grupa I Temat: Charakterystyka latarni morskich na polskim wybrzeżu bałtyckim. Uczniowie przygotowują prezentację multimedialną. Harmonogram spotkań: 13.12.2012; 15.01.2013; 25.01.2013; 01.02.2013; 08.02.2013; 01.03.2013; 08.03.2013; 15.03.2013.   Grupa II Temat: Prezentacja dawnych statków morskich. Poza zdobywaniem wiedzy uczniowie przygotowują plakaty i gazetkę szkolną. Harmonogram zajęć: 13.12.2012; 18.01.2013; 01.02.2013; 08.02.2013; 01.03.2013; 08.03.2013; 15.03.2013; 22.03.2013.   Grupa III Temat: Skarby Bałtyku – przedstawienie przepisów na potrawy z ryb i wykonanie wybranych potraw. Uczniowie podczas zajęć zbierają przepisy kulinarne i przygotowują mini książkę kucharską na potrawy z ryb. Harmonogram zajęć: 13.12.2012; 16.01.2013; 23.01.2013; 30.01.2013; 07.02.2013; 28.02.2013; 07.03.2013; 14.03.2013. W okresie wiosennym uczniowie wezmą udział w zajęciach praktycznych z edukacji morskiej, poznają podstawy udzielania pierwszej pomocy na morzu, budowę żaglówki, będą mieli zajęcia związane z sterowaniem żaglówką.

więcej »

SP Połęczyno - edukacja morska

Szkoła Podstawowa w Połęczynie – projekt „Pomorskie – dobry kurs na edukację. Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską”   W roku szkolnym 2012/2013 Szkoła Podstawowa w Połęczynie zakwalifikowała się do projektu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego „Pomorskie – dobry kurs na edukację. Kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w regionie poprzez edukację morską”. Przedsięwzięcie będzie realizowane w partnerstwie z Fundacją Navigare Mateusza Kusznierewicza oraz Ligą Morską i Rzeczną.  Celem projektu jest rozwój kompetencji kluczowych uczniów. Działania przewidziane w ramach projektu, prowadzonego pod hasłem „Złap wiatr w pomorskie żagle wiedzy”, dotyczyć będą szeroko pojętej tematyki morskiej i żeglarstwa, nawiązując tym samym do bogatej tradycji edukacji morskiej w naszym regionie. Wybór tematyki morskiej umożliwia skuteczne i atrakcyjne dla uczniów rozwijanie kompetencji. Dziewczęta i chłopcy podczas pasjonujących zajęć będą nabywać nową wiedzę i umiejętności. Przedsięwzięcie dotyczy uczniów klas V. W naszej szkole utworzono jedną grupę projektową, której opiekunem jest pani Aleksandra Nickel. Działania przewidziane do realizacji w ramach projektu: dodatkowe zajęcia pozalekcyjne prowadzone metodą projektu w obszarze edukacji morskiej w wymiarze 8 spotkań po 2 godz. lekcyjne, praktyczne zajęcia żeglarskie – jednodniowe praktyczne zajęcia żeglarskie, warsztaty edukacyjne – 3 godzinne wyjazdowe warsztaty o tematyce morskiej realizowane w instytucjach edukacyjnych związanych z edukacją morską, dodatkowe zajęcia edukacyjnozawodowe i psychologicznopedagogiczne w wymiarze po 2 godz. Zakres tematyki poruszanej na zajęciach oraz wykorzystanie teorii w praktyce stanowić będą nową, kompleksową propozycję w ofercie edukacyjnej naszej szkoły. Umożliwi ona skuteczne, efektywne i atrakcyjne dla uczniów rozwijanie kompetencji kluczowych, szczególnie takich jak:  kompetencje matematyczne, naukowo-techniczne, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna, kompetencje społeczne i obywatelskie. Ważnym celem zakładanym w projekcie jest również wzmocnienie wśród uczniów poczucia tożsamości regionalnej.   A. Nickel

więcej »

Projekty unijne w Szkole Podstawowej w Egiertowie

  EFEKTY ZWIĄZANE Z REALIZACJĄ ZAJĘĆ DODATKOWYCH Z  PROJEKTÓW UNUJNYCH     MŁODY MATEMATYK I SPRYTNY INZYNIER – PRAKTYCZNE ROZWIJANIE KOMPETENCJI MATEMATYCZNO - TECHNICZNYCH  W czasie tych zajęć uczniowie pracują metodą projektu. Uczniowie nabywają umiejętności samodzielnego, logicznego i twórczego myślenia. Potrafią coraz lepiej posługiwać się precyzyjnie pojęciami matematyczno – technicznym. Dokładniej wyrażają swoje myśli, wyciągają wnioski, stawiają problemy, poszukują rozwiązań. Zajęcia te uczą dobrej organizacji pracy, wyrabiają systematyczność i wytrwałość w pracy. Uczniowie dbają o miłą atmosferę, są dla siebie życzliwi i pomagają sobie nawzajem.     „ITC, A MOŻE TIK? TECHNOLOGIE INFORMACYJNO – KOMPUTEROWE”   Na zajęcia uczęszczają zarówno uczniowie o szczególnych zainteresowaniach informatycznych, jak i tacy, którzy nie mieli wcześniej okazji rozwijać swych zainteresowań w tym kierunku. Pomimo postępu techniki nie wszyscy uczniowie posiadają w domach sprzęt komputerowy. Pozalekcyjne zajęcia informatyczne to dla nich szansa na dodatkowa edukację w zakresie techniki komputerowej i technologii informacyjnej. Dominującą metodą pracy podczas zajęć są ćwiczenia praktyczne przy komputerze, poprzedzone pogadanka wprowadzającą, pokazem, instruktażem lub prezentacja z wykorzystaniem sprzętu komputerowego.     PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE JĘZYKA OBCEGO   Uczniowie pogłębiają znajomość języka angielskiego i umiejętności jego praktycznego wykorzystania w oparciu o materiały strony internetowej (www.funenglish.pl). Ta interaktywna platforma stanowi rewelacyjna innowację i umożliwia dostęp do najwyższej jakości angielskojęzycznych multimediów edukacyjnych (filmy, fotolekcje, gry językowe i piosenki., w pełni zgodnych z wymogami MEN. FunEnglish ułatwia naukę i praktyczne jej wykorzystanie przez zabawę, co zwiększa zaangażowanie uczniów. Zajęcia są prowadzone on- line. Dzieci doskonalą umiejętność praktycznego wykorzystania języka angielskiego w sytuacjach codziennych i najbliższego otoczenia, np. zakupy w sklepie, wizyta w zoo, gospodarstwo rolne, jedzenie picie, ubrania, własny pokój, dzień w  szkole. Przy okazji uczą się korzystać z internetowych słowników oraz tłumacza interaktywnego. Dodatkowym plusem jest możliwość korzystania z lekcji internetowych w domu, ponieważ każdy uczeń posiada indywidualne konto; nauczyciel może na bieżąco śledzić postępy ucznia w nauce. Widocznym efektem zaangażowania uczniów jest uzyskanie 3 miejsca w regionie i 52 miejsca w ogólnopolskim rankingu szkół, na 306 placówek w Polsce.     ZAJĘCIA  WYRÓWNAWCZE Z  MATEMATYKI   Dzięki uczęszczaniu na zajęcia wyrównawcze z matematyki uczniowie, pracując w małych grupach, maja możliwość utrwalenia zagadnień omawianych z całą klasą. Wykonują więcej przykładów, czują się pewniej pracując w grupie na tym samym poziomie umiejętności. Zadają więcej pytań, jeżeli nie potrafią wykonać zadania.     ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE  Z  PRZYRODY   - ciekawa forma pracy dla uczniów, dzieci rozwijają swoje zainteresowania, a także uzupełniają braki tematyczne; -wspólna praca całej grupy, pomoc koleżeńska, duża aktywność na zajęciach, możliwość korzystania z  pomocy dydaktycznych, co przy dużej grupie nie jest możliwe; - kształtowanie postaw proekologicznych, ćwiczenia przygotowujące do sprawdzianu kompetencji, pomoc uczniom w przyswajaniu trudniejszych zagadnień programowych, utrwalenie i usystematyzowani zdobytych wiadomości przyrodniczych, indywidualne i grupowe opracowywanie nowych zagadnień, przygotowywanie i prezentacja referatów, schematów, praca z mapą i atlasem, wykorzystanie programów multimedialnych i zasobów Internetu (wykorzystanie pomocy naukowych zakupionych w ramach projektu m.in. mikroskop, deszczomierz, kompasy, puzzle, gry dydaktyczne, tablica multimedialna); - zwiększeniem motywacji do nauki; - poprawa asertywności; - poprawa relacji interpersonalnych uczniów; - zmniejszenie poczucia bezradności, - większe zaufanie we własne możliwości.     ZAJĘCIA WYRÓWNAWCZE  Z  JĘZYKA  ANGIELSKIEGO W uzyskiwanie  lepszych ocen z języka angielskiego przez uczniów mających trudności w nauce tego przedmiotu, wyrównanie braków w wiadomościach z języka angielskiego, sprawniejsza komunikacja w języku angielskim, zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego poprzez osiąganie sukcesów na zajęciach wyrównawczych, eliminowanie niepowodzeń z języka angielskiego i ich emocjonalnych konsekwencji oswojenie się z różnymi formami pracy: w grupach, parach, indywidualnie największą radość sprawia im metoda pracy poprzez reagowanie całym ciałem oraz bezpośrednia metoda komunikacyjna   ZAJĘCIA REWALIDACYJNE DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH   - mają charakter zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, -  przyzwyczajają  ucznia do pokonywania trudności, - wyrabiają  jego  gotowość do nauki, - usprawniają  manualnie, - wzbogacają  słownictwo i wiedzę o świecie, - doskonalą technikę czytania i pisania oraz ogólną sprawność rachunkową, -  kształtują  umiejętność samodzielnego tworzenia komunikatów językowych, -  niezbędnych w dalszej edukacji i w życiu.       ZAJĘCIA Z TERAPII PEDAGOGICZNEJ DLA DZIECI Z DYSGRAFIĄ, DYSLEKCJĄ, TRUDNOŚCI Z CZYTANIEM               W procesie terapii duże znaczenie miało zakupienie dla każdego dziecka serii zeszytów „ORTOGRAFFITI”, wydawnictwa OPERON, w których zadania zostały tak pomyślane, aby wzbogaciły wiedze i słownictwo uczniów, a treść została skorelowana z podstawa programową z zakresu języka polskiego oraz innych przedmiotów (matematyki, przyrody, historii, sztuki). Bazą i odniesieniem większości ćwiczeń jest TEKST. Czytanie ze zrozumieniem jest podstawowym warunkiem efektywnego uczenia się wszystkich przedmiotów, dlatego doskonalenie tej umiejętności zapobiegnie powstawaniu niepowodzeń szkolnych. Rezultatem systematycznej pracy będzie lepsze funkcjonowanie ucznia w szkole.       ZAJĘCIA DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W MATEMATYCE (KLASY I-III)               Głównym celem zajęć było wyrównanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów będących przyczyną ich trudności szkolnych, zachece3nie ich do zwiększenia wysiłku w uczeniu się matematyk, zniwelowanie przykrych doświadczeń związanych z porażkami ucznia na lekcjach matematyki. Na zajęciach korzystano z pomocy dydaktycznych, które zakupiono w ramach projektu. Wszystkie pomoce miały na celu urozmaicenie zajęć m.in. pussy matematyczne, zegary, wagi, liczydła, patyczki, twister matematyczny.           ZAJĘCIA DLA DZIECI UZDOLNIONYCH  W  ZAKRESIE NAUK MATEMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH (KLASY I-III)               Zajęcia miały na celu uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, umocnienie jego wiary we własne siły i umożliwienie mu osiągania sukcesu. Zajęcia wyrabiały w dzieciach pewna ciekawość, zwrócenia uwagi na coś, czego jeszcze same na tym poziomie nie dostrzegają, prowokowanie i zachęcanie do dalszego badania. Wdrożenie dzieci Dio czynnego uczestnictwa w pracy zespołu. Zajęcia uatrakcyjniały liczne pomoce dydaktyczne, które zakupiono w ramach projektu m.in. krzyżówki matematyczne, przyrządy meteorologiczne, lupy, mikroskopy, kolekcja skał i minerałów, globusy.   ZAJĘCIA Z TERAPII LOGOPEDYCZNEJ               Na zajęciach wykorzystano wiele pomocy logopedycznych(bańki mydlane, domino logopedyczne, piramida logopedyczna, gry logopedyczne: Dwie wieże, Kto prędzej?; głoski do zabawy, sylaby do zabawy, gry komputerowe, logo obrazki, Loguś, logopedyczne zabawy. Owe pomoce uatrakcyjniły zajęcia. Poprzez gry i zabawy uczniowie pobudzali procesy myślowe, koncentracje uwagi i zapamiętywania. Uczniowie na bieżąco korygowali wady wymowy i utrwalali prawidłowa wymowę. Usprawnili układ oddechowy i artykulacyjny oraz narządy mowy.     ZAJĘCIA DLA DZIECI Z TRUDNOŚCIAMI W CZYTANIU I PISANIU               Uczniowie na zajęciach doskonalili sprawność manualną, orientację przestrzenną oraz koordynację wzrokowo – ruchową. Usprawniły analizator wzrokowy i słuchowy w zakresie analizy i syntezy, składania i wyodrębniania. Dzieci utrwaliły znajomość liter, doskonaliły umiejętność czytania i pisania wyrazów wielosylabowych. Powtórzyły zasady ortograficzne oraz rozpoznawanie i określanie części mowy. Aby osiągnąć powyższą umiejętność wykorzystano wiele pomocy dydaktycznych tj. pussy, Domino sylabowe, Głoski do zabawy, Sylaby do zabawy, Puzzle, gry dydaktyczne.       Opracowała: Iliada Kwaszyńska

więcej »

Projekty unijne w SP Połęczyno

Dzięki staraniom Gminy Somonino Szkoła Podstawowa w Połęczynie uczestniczy w następujących projektach współfinansowanych przez Unię Europejską:   1. „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w gminie Somonino”   2. „Kompetencje kluczowe drogą edukacyjnej przygody! Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic w Gminie Somonino”   3. Rządowy program „Cyfrowa szkoła”   4. Projekt Departamentu Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego pod hasłem "Pomorskie - dobry kurs na edukację"   Od lutego do grudnia  2012r. szkoła uczestniczyła w Projekcie Unijnym - „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych w gminie Somonino”. W ramach tego projektu uczniowie klas I - III brali udział w następujących zajęciach:   - „Zajęcia dla dzieci z trudnościami w matematyce” - „Gimnastyka korekcyjna” - „Dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu”   Dzięki uczestnictwu w tym projekcie szkoła wzbogaciła się o zestaw pomocy dydaktycznych do nauczania matematyki w klasach I – III, materiały do pracy z dzieckiem dyslektycznym oraz zestawy do nauczania czytania i pisania w edukacji wczesnoszkolnej. Również otrzymaliśmy sprzęt sportowy służący do prowadzenia zajęć z gimnastyki korekcyjnej i wychowania fizycznego. Nauczyciele pierwszego etapu nauczania otrzymali laptop ułatwiający pracę.   W ramach projektu „Kompetencje kluczowe drogą edukacyjnej przygody! Realizacja zajęć dodatkowych dla uczniów i uczennic w Gminie Somonino” w szkole odbywają się następujące zajęcia dla wszystkich uczniów klas IV-VI:   - zajęcia wyrównawcze z matematyki, przyrody i języka angielskiego; - zajęcia terapii pedagogicznej dla dzieci z dysleksją, dysgrafią, trudnościami w czytaniu; - zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci ze środowisk zagrożonych, z nadpobudliwością psychoruchową itp.; - ITC a może TIK? Technologie informacyjno-komputerowe; - praktyczne wykorzystanie języka obcego – język angielski; - warsztaty teatralne.   W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła zakwalifikowała się do rządowego programu „Cyfrowa szkoła”, który ma na celu rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w procesie edukacyjnym. Uczestnicząc w tym programie zyskaliśmy pomoce dydaktyczne niezbędne w realizacji zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjno –komputerowej:   - tablica interaktywna, - wizualizer, - głośniki, - przenośne komputery dla uczniów wraz z oprogramowaniem, - przenośne komputery dla nauczycieli wraz z oprogramowaniem, - sieciowe urządzenie wielofunkcyjne, - system do zbierania i analizowania odpowiedzi, - urządzenia zapewniające szybszy dostęp do Internetu.   W roku szkolnym 2012/2013 zostaliśmy zakwalifikowani do projektu "Pomorskie - dobry kurs na edukację", który  realizuje systemowe regionalne projekty edukacyjne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt skierowany jest do uczniów klasy V.   Celem podejmowanych przedsięwzięć jest stwarzanie najlepszych warunków dla rozwoju uczniom uzdolnionym zwłaszcza w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz wyrównywanie szans edukacyjnych naszym uczniom napotykającym na różnego typu bariery.     W ramach projektu został opracowany program edukacji morskiej, który zawiera koncepcję pracy z dziećmi. Celem jest rozbudzanie wśród uczniów pasji do żeglarstwa, zainteresowanie morzem i jednocześnie rozwój kompetencji kluczowych, zwłaszcza takich jak:     - matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,   - społeczne i obywatelskie,   - inicjatywność i przedsiębiorczość,   - świadomość i ekspresja kulturalna.   Nasi nauczyciele posiadając dodatkowe kwalifikacje uprawniające do realizacji tych zajęć, które odbywają się warsztatowo, laboratoryjnie, grupowo, indywidualnie oraz wyjazdowo. Zajęcia realizowane są według opracowanego harmonogramu. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności oraz uczą się poszukiwania informacji na temat ich zainteresowań. Dzięki tym zajęciom mogą też w bardzo skuteczny sposób uzupełnić swoje ewentualne braki. Tego typu zajęcia motywują uczniów do poszukiwania nowych pomysłów i dzielenia się zdobytą wiedzą z rówieśnikami i nauczycielami. Taki sposób pracy pozwala uwierzyć uczestnikom projektu w swoje możliwości i zwiększa poczucie własnej wartości. Wielką satysfakcję daje nam aktywne i twórcze uczestnictwo dzieci w zajęciach. Dzięki realizowanym projektom nasza szkoła wzbogaciła się w liczne pomoce dydaktyczne: tablicę interaktywną, programy komputerowe, szereg przeróżnych pomocy do zajęć specjalistycznych i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wiele innych.

więcej »

Opaski odblaskowe

Gmina Somonino zakupiła opaski odblaskowe z przeznaczeniem dla dzieci i młodzieży szkolnej. Są one bardzo wygodne w użyciu i mają się przyczynić do zwiększenia bezpieczeństwa naszych uczniów.

więcej »

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

X