„Książki naszych marzeń”
W ramach Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - "Książki naszych marzeń" – następujące szkoły dla których organem prowadzącym jest Gmina Somonino otrzymały maksymalne kwoty wsparcia, tj.:
- Szkoła Podstawowa im Kawalerów Orderu Uśmiechu w Borczu – 1300,00 zł,
- Szkoła Podstawowa w Egiertowie – 2170,00 zł
- Zespół Szkół w Somoninie, Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Somoninie
– 2170,00 zł
Czas trwania programu:
Program rządowy będzie realizowany w części merytorycznej w całym roku szkolnym 2015/2016,
a w części finansowej w roku budżetowym 2015.
Główny cel programu:
Wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły muzyczne I stopnia w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów indywidualnych zainteresowań poprzez promowanie czytelnictwa oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania.
Cele szczegółowe programu:
1) doposażenie biblioteki szkolnej w książki o tematyce bliskiej współczesnym doświadczeniom
uczniów w poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata;
2) promowanie czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych;
3) wzbogacanie oferty bibliotek szkolnych w książki wybrane przez uczniów – atrakcyjne dla nich;
4) urozmaicenie realizacji programów nauczania przez zapewnienie uczniom atrakcyjnej oferty
lekcji bibliotecznych;
5) rozwijanie samorządności uczniowskiej przez umożliwienie uczniom wpływania na kształtowanie
księgozbioru biblioteki szkolnej;
6) rozwijanie współpracy bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi.
Formy realizacji programu:
1) zakup, z wykorzystaniem środków z dotacji celowej, książek niebędących podręcznikami,
w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowań
uczniów i jednocześnie służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego;
2) stworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających efektywniejsze realizowanie podstawy
programowej kształcenia ogólnego, zwłaszcza w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej, między
innymi przez wypożyczanie uczniom książek na okres ferii letnich i zimowych;
3) współpraca bibliotek szkolnych z publicznymi dla lepszej realizacji zadań obu instytucji między
innymi poprzez organizowanie wydarzeń czytelniczych (zorganizowanie, w miarę możliwości
wspólnie z biblioteką publiczną, przynajmniej jednego wydarzenia czytelniczego promującego
czytelnictwo, np.: spotkania z twórcami literatury dziecięcej i młodzieżowej, spotkania z rodzicami
na temat wpływu czytania na rozwój dzieci, prowadzenia zajęć edukacyjnych metodą projektu
z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej, itp.).
Szkoły biorące udział w realizacji programu są zobowiązane do:
1) podjęcia współpracy z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi,
obejmującej:
a) konsultowanie planowanych zakupów książek,
b) wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo;
2) zorganizowanie co najmniej 2 wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów;
3) uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez
szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;
4) zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem
księgozbioru biblioteki szkolnej;
5) dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez
umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.
Monitorowanie i ocena programu:
1) Bieżące monitorowanie realizacji programu rządowego prowadzi minister właściwy do spraw
oświaty i wychowania, za pośrednictwem kuratorów oświaty, który może występować do szkół
uczestniczących w programie, organów prowadzących, wojewodów oraz ministra właściwego do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o wypełnienie i przekazanie drogą elektroniczną
ankiet dotyczących realizacji programu.
Efekty realizacji programu będą monitorowane między innymi za pomocą następujących mierników:
a) liczba wydarzeń czytelniczych w szkole w trakcie trwania programu;
b) liczba lekcji bibliotecznych, połączonych z promocją książek zakupionych w ramach
programu;
c) liczba wypożyczeń przypadających na jeden tytuł z nowo zakupionych książek;
d) ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w okresie od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30
maja 2016 r.;
e) ogólną liczbę wypożyczeń w analogicznym okresie w poprzednim roku szkolnym.
2. Organy prowadzące szkoły sporządzą, na podstawie sprawozdań szkolnych, i przedłożą,
w nieprzekraczalnym terminie do 15 czerwca 2016 r., wojewodzie sprawozdanie, dotyczące
realizacji programu rządowego zawierające:
a) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach programu;
b) wnioski z realizacji programu rządowego.