archiwum strony somonino.pl

Książki naszych marzeń A A A

„Książki naszych marzeń”

W ramach Rządowego programu wspierania w 2015 r. organów prowadzących szkoły podstawowe i szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w obszarze rozwijania zainteresowań uczniów przez promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży - "Książki naszych marzeń" – następujące szkoły dla których organem prowadzącym jest Gmina Somonino otrzymały maksymalne kwoty wsparcia, tj.:

- Szkoła Podstawowa im Kawalerów Orderu Uśmiechu w Borczu – 1300,00 zł,

- Szkoła Podstawowa w Egiertowie – 2170,00 zł

- Zespół Szkół w Somoninie, Szkoła Podstawowa im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Somoninie      

   – 2170,00 zł

Czas trwania programu:

Program rządowy będzie realizowany w części merytorycznej w całym roku szkolnym 2015/2016,

a w części finansowej w roku budżetowym 2015.

Główny cel programu:

Wspieranie organów prowadzących szkoły podstawowe oraz ogólnokształcące szkoły muzyczne                    I stopnia w zakresie rozwijania kompetencji czytelniczych uczniów indywidualnych zainteresowań poprzez promowanie czytelnictwa oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania.

Cele szczegółowe programu:

1) doposażenie biblioteki szkolnej w książki o tematyce bliskiej współczesnym doświadczeniom

     uczniów w poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata;

2) promowanie czytelnictwa wśród uczniów szkół podstawowych;

3) wzbogacanie oferty bibliotek szkolnych w książki wybrane przez uczniów – atrakcyjne dla nich;

4) urozmaicenie realizacji programów nauczania przez zapewnienie uczniom atrakcyjnej oferty

     lekcji bibliotecznych;

5) rozwijanie samorządności uczniowskiej przez umożliwienie uczniom wpływania na kształtowanie

     księgozbioru biblioteki szkolnej;

6) rozwijanie współpracy bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi.

Formy realizacji programu:

1)  zakup, z wykorzystaniem środków z dotacji celowej, książek niebędących podręcznikami,                  

     w celu wzbogacenia zasobów biblioteki szkolnej o pozycje pozostające w sferze zainteresowań

     uczniów i jednocześnie służące realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego;

2)  stworzenie warunków organizacyjnych umożliwiających efektywniejsze realizowanie podstawy

     programowej kształcenia ogólnego, zwłaszcza w zakresie edukacji czytelniczej i medialnej, między

     innymi przez wypożyczanie uczniom książek na okres ferii letnich i zimowych;

3) współpraca bibliotek szkolnych z publicznymi dla lepszej realizacji zadań obu instytucji między

     innymi poprzez organizowanie wydarzeń czytelniczych (zorganizowanie, w miarę możliwości

     wspólnie z biblioteką publiczną, przynajmniej jednego wydarzenia czytelniczego promującego

     czytelnictwo, np.: spotkania z twórcami literatury dziecięcej i młodzieżowej, spotkania z rodzicami

     na temat wpływu czytania na rozwój dzieci, prowadzenia zajęć edukacyjnych metodą projektu                    

     z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej, itp.).

Szkoły biorące udział w realizacji programu są zobowiązane do:

   1) podjęcia współpracy z bibliotekami publicznymi i publicznymi bibliotekami pedagogicznymi,  

       obejmującej:

       a)  konsultowanie planowanych zakupów książek,

       b)  wymianę informacji o imprezach promujących czytelnictwo;

   2) zorganizowanie co najmniej 2 wydarzeń promujących czytelnictwo z udziałem uczniów;

   3) uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez  

       szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami;

   4) zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem   

        księgozbioru biblioteki szkolnej;

5) dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów,  w szczególności poprzez

     umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich.

Monitorowanie i ocena programu:

1) Bieżące monitorowanie realizacji programu rządowego prowadzi minister właściwy do spraw   

    oświaty i wychowania, za pośrednictwem kuratorów oświaty, który może występować do szkół

    uczestniczących w programie, organów prowadzących, wojewodów oraz ministra właściwego do

    spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o wypełnienie i przekazanie drogą elektroniczną

    ankiet dotyczących realizacji programu.

Efekty realizacji programu będą monitorowane między innymi za pomocą następujących mierników:

    a) liczba wydarzeń czytelniczych w szkole w trakcie trwania programu;

    b) liczba lekcji bibliotecznych, połączonych z promocją książek zakupionych w ramach         

        programu;

    c)  liczba wypożyczeń przypadających na jeden tytuł z nowo zakupionych książek;

    d) ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w okresie od dnia 1 września 2015 r. do  dnia 30

     maja 2016 r.;

    e) ogólną liczbę wypożyczeń w analogicznym okresie w poprzednim roku szkolnym.

2. Organy prowadzące szkoły sporządzą, na podstawie sprawozdań szkolnych, i przedłożą,                    

    w nieprzekraczalnym terminie do 15 czerwca 2016 r., wojewodzie sprawozdanie, dotyczące  

    realizacji programu rządowego zawierające:

    a) zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach programu;

    b) wnioski z realizacji programu rządowego.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

X