Zmiana ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych
Z dniem 31 grudnia 2012r. ustawa o ewidencji ludności wprowadza wiele ułatwień dla osób wykonujących obowiązek meldunkowy,t.j.:
-brak konieczności wcześniejszego wymeldowania się w jednym urzędzie, aby w drugim urzędzie móc się zameldować (wszystkie te czynności wykonywane będą w jednym urzędzie, z chwilą zameldowania się w nowym miejscu),
- brak obowiązku podawania informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania książeczki wojskowej,
- zniesienie sankcji karnych m.in. dla obywateli polskich czy obywateli Unii Europejskiej, za niedopełnienie obowiązku meldunkowego,
- wydłużenie terminu na zgłoszenie meldunku - z aktualnych 4 dni, termin zostanie wydłużony do 30 dni,
- umożliwienie dopełnienia formalności meldunkowych w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika,
- zniesienie obowiązku zameldowania obywateli polskich i obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający trzech miesięcy,
- zniesienie obowiązku właścicieli, dozorców i administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy dotyczącego weryfikowania wypełniania meldunku przez mieszkańców lub pracowników,
- zniesienie obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów,
- zniesienie obowiązku meldunkowego z początkiem stycznia 2016 roku.