W obecnym roku szkolnym 2016/2017 w ramach projektu „Pełni kompetencji! - realizacja zajęć dodatkowych w szkołach w Gminie Somonino, w Zespole Szkół w Somoninie powstała specjalna Sala doświadczania świata.
Jest ona niezbędna w celu prowadzenia zajęć z integracji polisensorycznej, która pozwala na wielozmysłowe poznawanie otoczenia. W terapii SI ważna jest atmosfera relaksacji, stworzona poprzez odpowiednią muzykę, grę kolorów, zajęcia prowadzone w zaciemnionym pomieszczeniu. Ma ona na celu stymulację współpracy pomiędzy poszczególnymi zmysłami dziecka, likwidację zaburzeń proprioceptywnych, zaburzeń równowagi i poczucia ułożenia własnego ciała, lęku przed wykonywaniem różnych czynności życiowych związanych z poruszaniem się w przestrzeni, ze zmianą płaszczyzn i poziomów. Zaburzenia w funkcjonowaniu analizatorów zakłócają, a często uniemożliwiają dzieciom nabywanie nowych doświadczeń i umiejętności. Rolą metody stymulacji polisensorycznej jest usprawnianie wszystkich zmysłów: czucia proprioceptywnego, dotyku, węchu, smaku, wzroku, słuchu, tak by umożliwić dzieciom zintegrowane, wielozmysłowe poznawanie świata. Salę warto wykorzystywać w pracy terapeutycznej i rewalidacyjnej oraz zajęć z integracji sensorycznej z dziećmi autystycznymi, zaburzeniami emocji oraz we wczesnym wspomaganiu rozwoju.
W sali doświadczania świata znajdują się między innymi:
1) Projektor laserowy kosmos – urządzenie dzięki któremu uczestnik terapii poczuje się, jak w prawdziwym planetarium, pomoc terapeutyczna pobudza ośrodki w mózgu odpowiedzialne za funkcję wzroku
2) Wibropodest – sprzęt terapeutyczny, pozwalający angażować wzrok, słuch i ruch w najprzeróżniejszych konfiguracjach
3) Emiter zapachów aromaterapii – angażuje ośrodki węchowe
4) Kula lustrzana i reflektor
5) Reflektor UV LED
6) Kolumny wodne w tapicerowanym podeście
7) Kurtyna światłowodów – wykorzystywana jest jako świetlna ściana oddzielająca miejsce przebywania dziecka od reszty pomieszczenia; pozwala stworzyć złudzenie alienacji z jednoczesnym podglądem całości Sali.
Stosując odpowiednie metody terapeutyczne i wykorzystując odpowiedni sprzęt możemy zaobserwować zachodzące zmiany w zachowaniu dziecka.
Dodatkowo, w ramach projektu nauczyciel Zespołu Szkół w Somoninie zdobywa nowe umiejętności, studiując na kierunku - Podyplomowe studia integracji sensorycznej w Ateneum Wyższej Szkole w Gdańsku. W trakcie trwania studiów słuchacz uczestniczy w kursie integracji sensorycznej I i II stopnia. Ukończenie kursu II stopnia, zakończone jest egzaminem i uzyskaniem certyfikatu terapeuty SI dającego uprawnienia do diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Ukończenie studiów podyplomowych uprawnia do pracy z osobami, u których występują dysfunkcje SI w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych, medycznych i terapeutycznych.
Wsparcie dla placówki jest wspólfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.