archiwum strony somonino.pl

Pierwsza w gminie sala doświadczania świata A A A

W obecnym roku szkolnym 2016/2017 w ramach projektu „Pełni kompetencji! - realizacja zajęć dodatkowych w szkołach w Gminie Somonino, w Zespole Szkół w Somoninie powstała specjalna Sala doświadczania świata.

Jest ona niezbędna w celu prowadzenia zajęć z integracji polisensorycznej, która pozwala na wielozmysłowe poznawanie otoczenia. W terapii SI ważna jest atmosfera relaksacji, stworzona poprzez odpowiednią muzykę, grę kolorów, zajęcia prowadzone w zaciemnionym pomieszczeniu. Ma ona na celu stymulację współpracy pomiędzy poszczególnymi zmysłami dziecka, likwidację zaburzeń proprioceptywnych, zaburzeń równowagi i poczucia ułożenia własnego ciała, lęku przed wykonywaniem różnych czynności życiowych związanych z poruszaniem się w przestrzeni, ze zmianą płaszczyzn i poziomów. Zaburzenia w funkcjonowaniu analizatorów zakłócają, a często uniemożliwiają dzieciom nabywanie nowych doświadczeń i umiejętności. Rolą metody stymulacji polisensorycznej jest usprawnianie wszystkich zmysłów: czucia proprioceptywnego, dotyku, węchu, smaku, wzroku, słuchu, tak by umożliwić dzieciom zintegrowane, wielozmysłowe poznawanie świata. Salę warto wykorzystywać w pracy terapeutycznej i rewalidacyjnej oraz zajęć z integracji sensorycznej z dziećmi autystycznymi, zaburzeniami emocji oraz we wczesnym wspomaganiu rozwoju.

W sali doświadczania świata znajdują się między innymi:

1) Projektor laserowy kosmos – urządzenie dzięki któremu uczestnik terapii poczuje się,  jak w prawdziwym planetarium, pomoc terapeutyczna pobudza ośrodki w mózgu odpowiedzialne za funkcję wzroku

2) Wibropodest – sprzęt terapeutyczny, pozwalający angażować wzrok, słuch i ruch w najprzeróżniejszych konfiguracjach

3) Emiter zapachów aromaterapii – angażuje ośrodki węchowe

4) Kula lustrzana i reflektor

5) Reflektor UV LED

6) Kolumny wodne w tapicerowanym podeście

7) Kurtyna światłowodów – wykorzystywana jest jako świetlna ściana oddzielająca miejsce przebywania dziecka od reszty pomieszczenia; pozwala stworzyć złudzenie alienacji z jednoczesnym podglądem całości Sali.

Stosując odpowiednie metody terapeutyczne i wykorzystując odpowiedni sprzęt możemy zaobserwować zachodzące zmiany w zachowaniu dziecka.

Dodatkowo, w ramach projektu nauczyciel Zespołu Szkół w Somoninie zdobywa nowe umiejętności, studiując na kierunku - Podyplomowe studia integracji sensorycznej w Ateneum Wyższej Szkole w Gdańsku. W trakcie trwania studiów słuchacz uczestniczy w kursie integracji sensorycznej I i II stopnia. Ukończenie kursu II stopnia, zakończone jest egzaminem i uzyskaniem certyfikatu terapeuty SI dającego uprawnienia do diagnozowania i prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Ukończenie studiów podyplomowych uprawnia do pracy z osobami, u których występują dysfunkcje SI w publicznych i niepublicznych placówkach oświatowych, medycznych i terapeutycznych.

Wsparcie dla placówki jest wspólfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

X