Przed przystapieniem do wypełniania wniosku
I) Wniosek (pobierz-pdf) (pobierz-doc) należy złożyć w Punkcie Obsługi Interesanta
Sprawy merytorycznie załatwia:
Budownictwo
I piętro, pok. 16
Telefon kontaktowy: 58 684 11 21 wew. 27, fax. 58 684 11 44
e-mail: a.plichta@somonino.pl
II) Przed przystapieniem do wypełniania wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy należy:
A) sprawdzić w urzędzie gminy czy:
- miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest już uchwalony
- prowadzone są prace nad planem i jak bardzo są one zaawansowane.
B) Jeżeli plan już istnieje wniosek o decyzję o warunkach zabudowy będzie bezprzedmiotowy i zamiennie należy złożyć wniosek o wyrys i wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
III) W celu uzyskania decyzji o warunkach zabudowy należy spełnić szereg warunków określonych w art. 61 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, należy jednak wiąć pod uwage, że otrzymanie decyzji obwarowane jest pewnymi wymogami, przede wszystkim wydanie decyzji nie może stać w sprzeczności z innymi przepisami (dotyczącymi m.in. ochrony środowiska naturalnego itp.).
A) niezbędnymi warunkami potrzebnymi do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy są:
- dostęp do drogi publicznej,
- istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego;
- zabudowa sąsiednich działek umożliwia określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów i cech w szczególności gabarytów i formy architektonicznej, linii budowlanej i zagęszczenia zabudowań.
- teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo jest objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc na podstawie art. 67 ustawy, o której mowa w art. 88 ust. 1;
IV) Wniosek wraz z załącznikami (pobierz-pdf) (pobierz-doc) (oryginał) składamy na formularzu (dostępnym na stronie internetowej Urzędu Gminy Somonino lub siedzibie urzędu) kierując go do Wójta Gminy Somonino.
A) We wniosku należy wskazać:
- nasze dane jako wnioskodawcy
- oznaczenie nieruchomości: adres, oraz dane ewidencyjne (nr działki itp.)
- granice terenu objętego wnioskiem - oznaczone na kopii mapy zasadniczej
- opis budynku jaki zamierzamy wybudować (jego przybliżoną powierzchnię i wysokość, ilość pięter, geometrie dachu, wysokość górnej krawędzi elewacji frontowej, gzymsu lub attyki określenie czy ma być budynkiem mieszkalnym , mieszkalnym z wbudowanym lub przylegającym garażem, przemysłowym, handlowo usługowym, czy mieszanym)
- oznaczyć na mapie rozplanowanie położenia: budynków (np. dom i garaż)
- zapotrzebowania na wodę, energię i sposób odprowadzenia ścieków oraz innych potrzeb co do infrastruktury technicznej,
- czy i w jaki sposób planowany obiekt będzie wpływał na środowisko (w przypadku budownictwa jednorodzinnego nie jest potrzebne).
B) Decyzja o warunkach zabudowy zawiera m.in.:
- jaki rodzaj inwestycji można przeprowadzić na danej działce
- warunki zabudowy i zagospodarowania terenu wynikające z przepisów szczególnych
- warunki dotyczące infrastruktury technicznej i komunikacji- jakie sieci muszą być podciągnięte do budynku, lub jakie urządzenia należy zainstalować na działce (szambo, studnia),
- wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich,
- linie rozgraniczające inwestycji- obszar planowanej inwestycji z pełną infrastrukturą, wyznaczone na mapie,
C) Termin załatwienia sprawy: zgodnie z kodeksem postepowania administracyjnego
- 17 zł - za dokument stwierdzający ustanowienie pełnomocnika,
- 107 zł - za wydanie decyzji o warunkach zabudowy,
- 56 zł - za przeniesienie decyzji o warunkach zabudowy na rzecz innego podmiotu.
Opłaty skarbowej należy dokonać przelewem, przekazem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Somonino Nr 91 8309 0000 0080 0105 2000 0020 lub bezpośrednio w kasie urzędu. Dowód opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku.
Nie podlegają opłacie skarbowej podania i załączniki do podań, czynności urzędowe, zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego.
- nie trzeba być właścicielem nieruchomości żeby wystąpić o decyzję (pozwala to sprawdzić na ile przydatna może być nieruchomości ),
- wiele rzeczy można ustalić telefonicznie (czy składanie wniosku w ogóle ma sens),
- decyzja o warunkach zabudowy jest podstawą dla pozwolenia na budowę (jeśli nie ma planu zagospodarowania przestrzennego),
- decyzja o warunkach zabudowy nie uprawnia do rozpoczęcia budowy, jest pierwszym etapem. Do budowy można przystąpić po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Pozwolenie na budowę wydaje Starosta Powiatu Kartuskiego,
- mapy można uzyskać m.in. w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej, Kartuzy, ul. Hallera 1
- obowiązek uzyskania opinii właściwych organów w toku postępowania wydłuża postępowanie administracyjne o czas oczekiwania na uzgodnienie.
- dla tego samego terenu decyzję o warunkach zabudowy można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy, doręczając odpis decyzji do wiadomości pozostałym wnioskodawcom
i właścicielowi nieruchomości. - wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaniem decyzji o warunkach zabudowy.
- w przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. nr 199, poz. 1227) wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni (zgodnie z art. 64 § 2 kpa). Nieuzupełnienie dokumentacji w ww. terminie skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.